Fett

Fett är en viktig källa till energi. Fett innehåller även fettlösliga vitaminer (A, D , E, K) samt livsnödvändiga fettsyror våra kroppar inte kan bilda själva. 

​En viss fettreserv behövs som skydd mot kyla och kring inre organ. Fett behövs även för att bygga upp och reparera celler och tillverka hormoner. Fettsyror delas in i två grupper; mättat fett och omättat fett.

Mättat fett

Mättat fett påverkar kärlväggen på ett negativt sätt och kan öka risken för hjärt-kärlsjukdom. Mättat fett finns främst i animaliska livsmedel som smör, ost, kött, korv, bacon och grädde men även i kokosolja/fett.

Omättat fett

Enkelomättat och fleromättat fett har inte samma negativa effekt på kärlväggen. Att byta ut en del av det mättade fettet i kosten mot omättat kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom. Omättat fett finns främst i vegetabiliska oljor som raps-, solros- och olivolja, fet fisk, nötter, frön, avokado och oliver. 

Vid risk för undernäring blir fettkvaliteten mindre viktig och allt fett bidrar med värdefulla kalorier.

Läs gärna mer på Livsmedelsverkets hemsida

Fettrika livsmedel

Fettrika livsmedel

​Ost, charkprodukter (bacon, korv), fet fisk (lax, makrill, sill, strömming), mejeriprodukter, vegetabiliska oljor och margarin, avokado, nötter och frön.