Vitaminer och mineraler

Vi känner idag till 13 vitaminer som är livsnödvändiga  för människan. A, D, E och K är fettlösliga medan vitaminerna B och vitamin C är vattenlösliga. De rekommendationerna vi har i Sverige för vitaminer och mineraler är att det inte skiljer sig så mycket för äldre och yngre. Ett undantag är att personer över 75 år behöver dubbelt så mycket D-vitamin.
 

Ett urval av viktiga vitaminer och mineraler:

D-vitamin
Vitamin D reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Vitaminet bildas i huden under inverkan av solljus och solljus är den främsta källan till D-vitamin.

D-vitamin finns även i:

  • Fet fisk, t ex makrill, lax, strömming, sill
  • Äggula
  • Berikade produkter, t ex mjölk, fil, margarin
  • Vild svamp, t ex kantarell, trattkantarell, karljohan

Vitamin C
Vitamin C fungerar som antioxidant och behövs bland annat för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. C-vitamin bidrar även till ett bättre upptag av vegetabiliskt järn.

C-vitamin finns bland annat i:

  • Frukt, bär, grönsaker
  • Rotfrukter som potatis
  • Juice och fruktdrycker 

Kalcium

Kalcium behövs bland annat då skelett och tänder bildas samt vid blodkoagulering och för nervfunktioner. Brist på kalcium leder på sikt till minskad benmassa och risken för frakturer vid fall ökar. 

Kalcium finns bland annat i:

  • Mejeriprodukter, t ex mjölk, ost, fil, glass, gräddfil
  • Baljväxter
  • Mörkgröna bladgrönsaker
  • Nötter
  • Berikade vegetabiliska alternativ till mejeriprodukter

Vitaminer och mineraler

Vitaminer och mineraler