Tänk på att

Du måste anmäla din verksamhet minst 2 veckor innan start.


Registrering kan göras tidigast 6 veckor innan verksamheten startar.


Du behöver ett organisationsnummer för att registrera verksamheten. Det får du när du registrerar ditt företag hos Bolagsverket.


Om du ska ta över en lokal, kontrollera att den ligger i Stockholm stad.


Du behöver veta verksamhetens inriktning och vad som främst ska hanteras. Du behöver också veta hur många årsanställda det är eller produktionsvolym i ton. Läs mer på sidan livsmedelverket.se Öppnas i nytt fönster


Har du skyddad identitet ska du inte använda e-tjänsten. Kontakta istället Miljöförvaltning på Livs@stockholm.se.


En anmälningsavgift på 1790 kr för handläggning tas ut även om verksamheten inte startar.


Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas företagsuppgifter. Öppnas i nytt fönster

Frågor och svar

- Du kan registrera din verksamhet via denna e-tjänst om det är max 6 veckor kvar till verksamhetens startdatum.
- Miljöförvaltningen vill ha ett aktuellt register och registrerar därför inte verksamheter långt innan de ska starta!
- Du får starta verksamheten två veckor efter att anmälan skickats in, även om du inte fått något beslut från miljöförvaltningen. Om du får ditt beslut om registrering tidigare får du starta när du fått beslutet. Undantaget är om du avser att söka alkoholtillstånd, då går det att registrera längre fram i tiden.
När du har fyllt i alla obligatoriska uppgifter och tryckt på "Skicka" ska ett ärende skapas i myndighetens register. Du får en bekräftelse direkt på skärmen där du får veta vilket diarienummer ärendet har fått. Du får även en bekräftelse via e-post.

Om det är några tekniska problem kan det hända att du inte får någon bekräftelse. I så fall kan du själv kontakta miljöförvaltningen och ta reda på om något ärende har skapats.
Du kan ändra din anmälan till dess att du trycker på "Skicka" på sidan Kontrollera & Skicka. Efter att du har tryckt på "Skicka" kan du inte göra några ändringar, men det går alltid att kontakta miljöförvaltningen om du vill ändra eller komplettera dina uppgifter.
Ni betalar för all nedlagd tid som kontrollen tar, både förarbete, inspektion och efterarbete, se förklaring nedan.

- Förarbete av kontrollen (Planering av kontrollen)
- Inspektion (Inspektion eller revision, på plats eller digitalt. Hantering av ev provtagning)
- Granskning av inkommen (Granskning av inskickad handling)
- Bedömning (Bedömning av iakttagelser från inspektionen, avstämning med kollegor/ chef)
- Efterarbete (Rapportskrivning, rapportering, expediering av handlingar, insamling av riskklassningsuppgifter, avslut av ärende)
- Beslutskrivning (Skrivelse av beslut om åtgärdskrav)

- Påbörjar vi ett ärende och planerar kontrollen, men upptäcker att verksamheten inte är kvar, tar vi betalt för förarbetet.