Tillgänglighet för webbplatsen

Stockholms stad står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen.

På den här sidan beskriver vi

  • hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
  • eventuella kända tillgänglighetsproblem
  • hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Så gör du om du inte kan använda delar av webbplatsen

Om du behöver information från webbplatsen i något annat format än det som webbplatsen erbjuder kan du kontakta oss på
etjanst.sof@stockholm.se eller använd vårt Kontakta oss formulär.
Svarstiden är normalt två arbetsdagar.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns på etjanst.sof@stockholm.se eller använd vårt Kontakta oss formulär.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta myndigheten och påtala det.

På Diggs webbplats kan du också läsa om lagen och vilka som omfattas.

Webbplatsens tillgänglighet

Webbplatsen https://etjanst.stockholm.se/orosanmalan är delvis förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1. Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs nedan.

Bristande förenlighet med lagkraven

Vi har grupperat de brister vi känner till först efter användningssituation och sedan efter område inom webbplatsen.

Problem vid användning utan synförmåga

Frågor och svar
  • Det förekommer länktexter på sidan som inte är tydliga nog för att kunna förstå utan sitt sammanhang.
  • För att visa frågor och svar finns en lista med kategorier som gör att sidinnehållet uppdateras dynamiskt vid ändring av kategori. Ändringen förmedlas dock inte till skärmläsare och sker oväntat.
Kontakt
  • Samma rubriktext förekommer två gånger på sidan, fast med olika rubriknivåer.
  • Det förekommer fält med samma fältetikett två gånger på sidan, där några av fälten inte fyller en funktion för användaren eller går att interagera med.
Anmälan – generellt
  • Det förekommer HTML-element på sidan som inte längre bör användas.
  • Om man försöker avbryta sin anmälan så framgår det inte att man kommer förflyttas till en annan webbplats när man trycker på avbryt.
  • I dialogrutor benämns knappen för att stänga dialogrutan som ”Avbryt”, men samma benämning används också för annan funktionalitet i e-tjänsten vilket gör att det kan bli otydligt och förvirrande vilken funktionalitet som förväntas på olika ställen.
  • Vid inaktivitet eller vid inskickad anmälan förekommer dialogrutor som innehåller en räknare som räknar ner tid. Räknaren förmedlas dock inte alls till skärmläsare i realtid.
Anmälan – ring för att berätta om din oro
  • Det förekommer ett formulärfält där man kan söka fram adress med en lista på förslag. Listan är dock inte tillgänglig för skärmläsare och läser inte upp något av alternativen, eller instruerar användare hur man interagerar med listan.
Anmälan – steg 3, steg 5
  • Det förekommer dubbla uppsättningar av vissa fält på sidorna, som hör till olika personer. Ledtexterna för fälten särskiljer dock inte dessa, vilket gör att det kan bli svårt att uppfatta vilka fält som hör till vilken person.
Anmälan – steg 6
  • Delar av rubrikstrukturen är ologisk och följer inte sidans hierarkiska struktur.
  • Det förekommer knappar som inte har unika knapptexter, och därmed inte kan särskiljas med skärmläsare.
  • Det förekommer ett formulärfält där man kan söka fram språk med en lista på förslag. Listan är dock inte tillgänglig för skärmläsare och läser inte upp något av alternativen, eller instruerar användare hur man interagerar med listan.
Anmälan – steg 7
  • Det förekommer fält i slutet av sidan som inte fyller en funktion för användaren eller går att interagera med.
Anmälan – bekräftelse
  • Det förekommer en visuell knapp som för skärmläsare läses upp som en knapp, fastän den rent funktionellt beter sig som en länk.
Felsida
  • Sidan för olika felkoder saknar rubrik helt och hållet.

Problem vid användning med nedsatt syn

Om man har delvis nedsatt synförmåga och använder skärmläsare kan man även uppleva flera av de problem som beskrivs i avsnittet ”Problem vid användning utan synförmåga”.

Anmälan - generellt
  • Tabbordningen för knapparna längst ner på varje sida (tillbaka, nästa, avbryt) i anmälan följer inte den visuella läsordningen.
  • Rutan med text som dyker upp när man hovrar över en ”steg-siffra” går inte att aktivt öppna/stänga eller föra muspekaren över, vilket gör att det kan vara svårt att hinna uppfatta textinnehållet i rutan.
Anmälan – steg 2
  • Har man tidigare fyllt i ett värde som man går tillbaka och ändrar bland radioknapparna, så dyker det oväntat upp en popup-ruta som kan vara svår att uppfatta eller som lägger sig i vägen för annat på sidan.
Anmälan – steg 4, steg 5
  • Den lila rutan i högerkolumn har en visuell placering på sidan som skiljer sig ifrån den faktiska placeringen i HTMLen, vilket kan bli förvirrande om man navigerar sidan med tangentbord.

Problem vid användning med nedsatt färgseende

Anmälan generellt
  • Vissa formulärgrupper har valideringsmeddelanden som endast utmärker sig med röd textfärg och kan därför vara svåra att uppfatta.

Problem vid användning med kognitiv nedsättning

Övergripande för e-tjänsten
  • En stor del av formulärfälten har en felaktig implementation av attributet autocomplete, vilket innebär att webbläsare kan föreslå en felaktig inmatning i fälten.
Anmälan – generellt
  • I mindre skärm så visas endast ikoner för knapparna för nästa, tillbaka och avbryt när man genomför en anmälan. Det här gör att det kan vara svårt att förstå knapparnas funktionalitet.
  • Om man försöker avbryta sin anmälan så framgår det inte att man kommer förflyttas till en annan webbplats när man trycker på avbryt.
Anmälan – ring för att berätta om din oro
  • Sidan har inte en konsekvent visuell utformning jämfört med resten av e-tjänsten.
Anmälan – steg 6
  • Vissa val som användaren gör i radioknappsgrupper gör att nya fält öppnas. Var fälten läggs till på sidan är dock inte konsekvent i utförandet.

Problem vid användning med nedsatt finmotorik eller styrka

Övergripande för e-tjänsten
  • En stor del av formulärfälten har en felaktig implementation av attributet autocomplete, vilket innebär att webbläsare kan föreslå en felaktig inmatning i fälten.

Så har vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av webbplatsen med hjälp av vår webbleverantör

Vi gör kontinuerligt en självskattning med hjälp av vår webbleverantör för att tidigt identifiera problem på webbplatsen.

Webbplatsen publicerades den 2023-05-29
Tillgänglighetsgranskning av e-tjänsten gjordes 2023-05-02
Brister och problemen planeras vara åtgärdade senast 2024-12-31
Redogörelsen uppdaterades senast den 2023-05-29