Stockholms stad står bakom den här e-tjänsten. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda e-tjänsten.

På den här sidan beskriver vi

  • hur e-tjänsten Ansök om bygglov och anmälan uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
  • eventuella kända tillgänglighetsproblem
  • hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är e-tjänsten?

Den här e-tjänsten är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Så gör du om du inte kan använda delar av e-tjänsten

Om du behöver information från e-tjänsten i något annat format än det som e-tjänsten erbjuder kan du kontakta oss. Svarstiden är normalt två arbetsdagar.

Rapportera brister i e-tjänstens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra e-tjänstens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Rapportera brister i tillgänglighet

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta myndigheten och påtala det.

Anmäl bristande tillgänglighet, Myndigheten för digital förvaltnings webbplats

På Diggs webbplats kan du också läsa om lagen och om vilka som omfattas.

Om lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, Myndigheten för digital förvaltnings webbplats

Teknisk information om e-tjänstens tillgänglighet

Den här e-tjänsten är delvis förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1 (WCAG 2.1). Vilket innehåll som inte är tillgängligt beskrivs i listan.

Bristande förenlighet med lagkraven

  • Det finns ingen identifiering för automatisk imatning i e-tjänstens formulärsfält, vilket medför att du som användare kan få felaktiga förslag på vad som ska stå i angivna fält. WCAG 2.1, riktlinje 1.3.5 (AA)
  • Det går att zooma i e-tjänsten men det är inte fullt ut möjligt att sätta en egen teckenstorlek. Det begränsar möjligheten att påverka avståndet mellan stycken, rader, ord och tecken för att lättare kunna läsa. WCAG 2.1, riktlinje 1.4.12 (AA)
  • När ett objekt i menyn är markerat är kontrasten för låg mellan text och bakgrund. Detta har till följd att det kan bli svårt att läsa för dig som har nedsatt syn. WCAG 2.1, riktlinje 1.4.3 (AA).
  • Koden i e-tjänsten validerar inte fullt ut. Detta kan skapa vissa svårigheter för dig som behöver använda ett hjälpmedel för att ta del av e-tjänsten. WCAG 2.1, riktlinje 4.1.1 (A)
  • När du gör vissa val i e-tjänsten hamnar fokus inte på den åtgärd du valt, vilket gör att du som behöver använda ett tekniskt hjälpmedel som skärmläsare eller förstoringsglas inte uppmärksammas på den åtgärd du precis genomfört. Detta gäller: addera åtgärder, addera bilagor, addera kontakter och söka fastighet. WCAG 2.1, riktlinje 4.1.3 (AA)
  • Den valbara pdf-filen i det sista steget av e-tjänsten saknar uppmärkning av innehållet. Detta kan ge problem med läsordningen och upplevelsen av dokumentet. Detta gäller även när du gör en komplettering. Detsamma gäller för handlingar, dokument och pdf:er som visas i tjänsten. WCAG 2.1, riktlinje 10.1.3.1 (A).

Slutlig bedömning av alla kända tillgänglighetsproblem fastställdes 25 april 2022.

Vår ambition är att åtgärda de kända tillgänglighetsproblemen under kommande utvecklingsarbete, med målet att de ska vara åtgärdade senast 31 december 2023.

Så har vi testat e-tjänsten

Vi har gjort en självskattning av tillgängligheten i e-tjänsten och kompletterade den med hjälp från leverantören av e-tjänsten.

Den senaste mer genomgripande bedömningen gjordes 14 april 2022.

E-tjänsten publicerades 8 juni 2022.

Redogörelsen uppdaterades senast 25 april 2022.