- Hem
- Frågor och svar
Frågor och svar
Så fungerar det
Här kan du hitta vanliga frågor och svar om e-tjänsten. På vår webbplats finns mer om de olika utbildningsstipendierna.
Nej, det är endast elever inom grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola och kommunal komvux på grund- och gymnasienivå (ej SFI) i Stockholms kommun som kan söka våra stipendier.
För att du ska bedömas som ”ekonomiskt behövande” ska ditt hushålls inkomst och förmögenhet vara under en viss nivå. Nivån baseras på prisbasbelopp (57 400 kronor år 2024).
En ensamstående person med en årsinkomst under 229 200 kronor räknas som ekonomiskt behövande. det vill säga fyra prisbasbelopp. Eventuell nettoförmögenhet ska vara under ett prisbasbelopp.
Om fler personer bor i hushållet höjs nivån för att räknas som ekonomiskt behövande med ett prisbasbelopp per person för inkomst respektive förmögenhet.
Du ska registrera ditt bankkonto hos Swedbank för att vi ska kunna sätta in ditt stipendium på ditt bankkonto. Du registrerar ditt bankkonto på Swedbanks webbplats. Anmäl konto till kontoregistret och lös in avi, Swedbanks webbplats
Du vänder dig till Kontaktcenter
Telefon: 08 - 508 00 508
E-post: e-support@stockholm.se
Nej. Det är endast de som studerar kommunal komvux på grund- och gymnasienivå som kan söka våra stipendier.
Det går inte att komplettera eller ändra ansökan när du har skickat in den till oss.
Vi behandlar inte ofullständiga ansökningar.
Utbetalning görs av Donationsstiftelsegruppen till skolan via utbildningsförvaltningen i slutet av läsåret.
Det går inte att komplettera/ändra ansökan när du har skickat in den till oss.
Vi behandlar inte ofullständiga ansökningar.
Du vänder dig till Fujitsu Servicedesk.
Telefon: 08-508 33 900
E-post: 33900@edu.stockholm.se
Det är endast de som arbetar som lärare eller skolledare på grundskolans högstadium eller gymnasium i Stockholms stad som kan söka stipendium ur Åleniska stiftelsen samt Real och flickskolornas lärarstiftelse.
Du ska registrera ditt bankkonto hos Swedbank för att vi ska kunna sätta in ditt stipendium på ditt bankkonto. Du registrerar ditt bankkonto på Swedbanks webbplats. Anmäl konto till kontoregistret och lös in avi, Swedbanks webbplats
Du vänder dig till Fujitsu Servicedesk.
Telefon: 08-508 33 900
E-post: 33900@edu.stockholm.se