Tillgänglighetsredogörelse

Tillgänglighet för webbplatsen
https://etjanst.stockholm.se/Origo/

Stockholms stad står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen.

På den här sidan beskriver vi

  • hur webbplatsen https://etjanst.stockholm.se/Origo/ uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
  • eventuella kända tillgänglighetsproblem
  • hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. För närvarande så är vi medvetna om att webbplatsen inte uppfyller lagen om tillgänglighet. Vi kommer inom kort att påbörja arbetet med att uppdatera våra webbsidor och e-tjänster, redogörelsen kommer att uppdateras med status för hur arbetet fortskrider.

Så gör du om du inte kan använda delar av webbplatsen

Om du behöver information från webbplatsen i något annat format än det som webbplatsen erbjuder kan du kontakta oss på
origo@stockholm.se
Svarstiden är normalt två arbetsdagar.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns på origo@stockholm.se.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta myndigheten och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1. Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga.

Problem vid användning utan synförmåga eller med nedsatt synförmåga

  • E-tjänsten har alt-texter som beskriver ikoner snarare än funktioner, vilket försvårar vid navigering.
  • Bilder och ikoner saknar eller har felaktiga beskrivande Alt-texter, vilket försvårar vid navigering.
  • Menyknappar i mobilvy saknar beskrivande text, användaren får ingen information om knappens funktion.
  • Vissa filmer saknar undertexter, eller har icke relevanta undertexter.
  • Filmer saknar syntolkning och textbeskrivningar, vilket gör det svårare för användare som använder hjälpmedel.
  • Navigationslistor, navigationselement saknas eller är otydligt uppmärkta, vilket försvårar navigeringen.
  • E-tjänsten uppfyller inte kontrastkraven vilket kan medföra att personer med nedsatt syn kan ha svårt att läsa text med bristande kontrast mot textens bakgrund.
  • Sidhuvud täcker innehåll i sidfönster när man scrollar vilket lämnar mindre plats för innehåll och försvårar navigering.
  • Innehåll döljs när textavstånd, i vissa fall visas inte huvudrubriker vilket försvårar navigering.
  • Dropdownmenyer kan inte stängas utan att flytta muspekaren, vilket försvårar för den som använder skärmförstoring.
  • Huvudmenyer kan inte användas med enbart tangentbord, vilket gör att det inte går att nå delar av webbplatsen för den som inte använder mus eller pekskärm.
  • Menyknapp för att visa och dölja menyn i smala fönster kan inte aktiveras med mellanslagstangent, och den visuella ordningen skiljer sig från kodordning, vilket försvårar navigering.
  • Vissa länkar går inte att nå med enbart tangentbord.
  • Landmärken innehåller inte huvudinnehåll, vilket gör det svårt för användare som använder hjälpmedel att navigera.
  • Sidor saknar beskrivande titel, vilket gör det svårt för användaren att veta vilken sida som visas.
  • Stängknapp i mobilmenyn flyttar inte fokus, det gör att användare som navigerar med tangentbord eller skärmläsare hamnar på oväntat ställe i tabbordning.
  • Mobilmeny täcker hela fönstret men håller inte fokus inom menyn, försvårar för användare som använder tangentbord eller skärmläsare.
  • Länktexter inte alltid tydliga, försvårar navigering för användaren.
  • Fel och varningar i e-tjänsten orskardubbla tabbstop för tngentbord och skärmavläsare vilket försvårar navigeringen för användaren.
  • Dialogrutor fungerar inte korrekt med skärmläsare vilket försvårar navigeringen.
  • Javacsript-beroende atribut i Html koden, i vissa fall gör det svårare för användare som använder hjälpmedel att navigera.
  • Länkar, i vissa fall går att använda med tangentbord men inte med mus.
  • Bildspel och animeringar visas inte på ett korrekt sätt, vilket försvårar för användare som använder hjälpmedel.

Så har vi testat webbplatsen

En rättning av webbplatsen har gjorts utifrån WCAG 2.1 i stadens plattform. En granskning är gjord av extern leverantör för att ta fram bristerna i övriga funktioner av webbplatsen och e-tjänst.

Använda verktyg

Vid granskningen användes flera verktyg. Några exempel är:

  • webbläsaren Firefox med tilläggen Axe och WAVE
  • webbläsaren Safari med och utan skärmläsaren VoiceOver aktiverad
  • leverantörens egna verktyg för kvalitetstestning
Verktygens resultat kompletterades av manuell testning, där exempel på vad som kan ingå är:
  • användning av webbplatsen med enbart tangentbord
  • förstoring av text till 200 %
  • användning av webbplatsen vid olika fönsterstorlek
  • användning av webbplatsen med olika enheter.

Referenser

De tillgänglighetsbrister som nämns i rapporten kopplas i de flesta fall till en riktlinje i WCAG 2.1, den standard som lagen om tillgänglighet till digital offentlig service bygger på. När vi skriver till exempel ”WCAG 1.3.1 Info and Relationships” är det alltså den riktlinje som beskrivs i https://www.w3.org/WAI/WCAG21/Understanding/info-and-relationships.html vi syftar på.
De standarder, riktlinjer och rekommendationer som vi baserar våra bedömningar och rekommenderade åtgärder på är bland annat dessa:

  • Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1
  • How to Meet WCAG (Quick Reference)
  • Accessible Rich Internet Applications (WAI-ARIA) 1.1
  • WAI-ARIA Authoring Practices 1.1
  • Vägledning för webbutveckling
  • HTML Standard

Webbplatsen publicerades den 2013-02-22
Brister och problemen planeras vara åtgärdade senast 2021-07-01
Redogörelsen uppdaterades senast den 2020-12-21